کاشت ناخن مصنوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

بعد از حمد خداوند عالم و صلوات و سلام بر محمد و آل محمد، عرض می شود چندی پیش یکی از خواهران ایمانی از حقیر در رابطه با حکم کاشت ناخن مصنوعی پرسش کردند. دوست داشتم که این متن را با شما به اشتراک بگذارم. چرا که هر کس باعث خیری شود و یا منع از شری کند، مانند کسی است که به آن خیر عمل می کند یا از آن شر و بدی دوری می کند.

عرض می شود کاشت ناخن مصنوعی، امری نیست که بنفسه در سنت شیعی ذکر شده باشد. لکن چه بسیار موضوعاتی که از عمومات احکام، دارای حکم می شوند و بیشتر همت ما هم در همین جور مسائل است. و الا اصل مسائل نماز و روزه و حج و زکات و خمس و جهاد و مانند آنها دیگر نیاز به کند و کاو جدید ندارد و آنقدر فقهای بزرگوار زحمتها کشیده اند که تو گویی مسأله ای از قلم آنها فراموش نشده و احتمالی از احتمالات نادیده گرفته نشده است. مگر آنکه موضوع جدیدی رخ دهد، چنانکه عرض شد.

برای فهم حکم کاشت ناخن مصنوعی، اشکالاتی ذکر می شود. توجه به این نکته، ضروری بوده که اشکالات ذکر شده در مورد کاشت ناخن مصنوعی است که در عرف، به مدت طولانی استفاده می شود. و الا آن چه برای یک یا دو ساعت در مجالس حلال انجام می شود، این حرفها را ندارد.

اشکال اول: به طور خلاصه عرض می شود تغییر خلقت الهی (فلیغیّرنّ خلق الله)، امری است که در قرآن کریم نهی شده است و فرض است که انسان، خلقت الهی را به همان طوری که خداوند دوست داشته و مقدر فرموده، بگذارد باقی باشد. از این حکم کلی، حکم مسائل دیگری، مانند عمل جراحی زیبایی فهمیده می شود. لکن باید توجه داشت که از این حکم، استنتاج نمی شود کرد که مثلا فلانی فقیر و نادار است، پس باید نادار بماند. یا فلانی بی دین است، پس باید بی دین بماند. یا فلانی اراده ضعیفی دارد، پس نباید خود را درمان کند. خیر! باید موضوعات خلقی را از موضوعات شرعی جدا کرد و چون بحث پیچیده ای است و نمی توان به این راحتی آن را بیان کرد، از آن می گذریم. چرا که مقصود در این رساله کوتاه، همان دانستن حکم کاشت ناخن مصنوعی است.

اشکال دوم: کاشت ناخن مصنوعی از مصادیق اسراف است و این شاید برای مخاطبین، کمی دور از ذهن باشد و کمتر آن را شیده باشند. نوعا دلایلی که حقیر ذکر میکنم، سعی می کنم در عین آن که در کتاب و سنت و لسان فقهای بزرگوار موجود بوده، بدیع و نو نیز باشد. باید دانست و می دانید که اسراف حرام است. دوست دارم در این باره به زودی مطلبی جداگانه نوشته و در خدمت شما بگذارم. عجالتا در اینجا می دانیم که اسراف حرام است و شکی نیست که کاشت ناخن مصنوعی منفعت عقلایی ندارد. باید پولهای اضافه خود را –بلکه حتی پولهای ضروری خود را –به مؤمنین و مؤمنات نیازمند داد، نه اینکه خرج زیبایی های ظاهری دروغین زودگذر کنیم و فردای قیامت در برابر خداوند جبار و در برابر تمام خلایق، روسیاه و زشت رو باشیم.

تذکر: شما اگر مؤمنه هستید و اگر می خواهید در نزد حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها، آبرو و اعتباری داشته باشید، باید از مظاهر پست دنیایی دوری کنید. باید الگوی خود را همان بزرگوار قرار دهید. و الا چطور می توانید خود را به آن بزرگوار نسبت دهید و بگویید ما دوست علی و فاطمه ایم سلام الله علیهما؟! پس ان شاء الله در نظر داشته باشید که آن بزرگواران از هر گونه مظاهر دنیاپرستی به دور بودند، تا جایی که چادر آن بزرگوار، دوازده وصله از لیف خرما داشت. حال، شما نمی خواهد چادر پاره سر کنید، لکن تا می توانید خود را شبیه به آن بزرگوار کنید که تمام خیر در آن است و در غیر این کار و در غیر این راه، هیچ خیر و منفعت دنیایی و آخرتی نیست. این نصیحتی بود که به شما عرض کرد.

اشکال سوم: این عمل از مصادیق لغو و لهو و لعب است. کاشت ناخن، نه تنها منفعت عقلایی ندارد، بلکه قطعا بازی غیر شرعی بوده و حتی ممکن است گاهی موجب فریب و فتنه و به گناه انداختن مردان شود که قطعا و یقینا باعث این گناه، شما خواهید بود.

آیا می شود گفت که این عمل برای شوهر اشکالی ندارد؟ چنانکه فی المثل سرخاب مالیدن برای شوهر ثواب دارد، آیا این عمل، ثواب ندارد؟! عرض می شود البته اگر برای شوهر در خانه و به دور از چشم دیگران باشد، کار نیکویی است، اما از آن جایی که ناخنهای مصنوعی کاشته شده، تقریبا طولانی مدت هستند؛ چنین فرضی در عرف امروز، غیر قابل وقوع است و به علاوه، اشکال دیگری هم دارد که در اشکال چهارم ذکر می شود.

اشکال چهارم: با توجه به اینکه ناخن مصنوعی کاشته شده، ماندگاری طولانی بر روی ناخن دارد، مانع عمدی و قطعی برای رساندن آب به اعضاء در وضوء و غسل است و موجب ناتمام ماندن غسل و وضوء خواهد شد. در نتیجه، بدن این زن، همیشه نجس است و نه نمازی و نه روزه ای و نه حجی نمی تواند بجا آورد و همه باطل است و لو هزار بار زیر آب برود.

اشکال پنجم: گفته می شود کاشت ناخن مصنوعی، عوارض جانبی دارد. در صورت یقینی بودن یافته های پزشکی، این دلیلی دیگر بر ممنوع بودن کاشت ناخن مصنوعی است. ضرر رساندن به بدن از روی علم و عمد، حرام است.

 

پس اگر چه خیلی ها، برای ذکر حرمت این عمل، فقط به مانعیت آن در وضو و غسل اشاره می کنند، اما دانستیم که علل دیگری هم وجود دارد که هر کدام به تنهایی در حرمت آن کافی است.

 

این بود مختصری از آنچه در نظر داشتیم درباره حکم کاشت ناخن مصنوعی و آثار آن بیان کنیم و چه بسا وجهی دیگر برای حرمت باشد که حقیر ننوشته ام. و الله أعلم بالصواب و السلام خیر ختام.